سفارش تبلیغ
صبا ویژن


آخر الزمان در فرهنگ ادیان بزرگ دنیا - امام مهدی (عج)



وب سایت فرهنگی آموزشی دین و زندگی



-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

تقوای الهی، اساس هر حکمتی است . [امام علی علیه السلام]

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

درباره نویسنده
آخر الزمان در فرهنگ ادیان بزرگ دنیا - امام مهدی (عج)


گمنام تا لحظه ظهور
قل کل متربص فتربصوا؛ بگو همه منتظرند، پس انتظار بکشید. سوره مبارکه طه 135

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

آی دی نویسنده

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

تماس با نویسنده
ارتباط مستقیم با نویسنده

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-


-=-=-=-=-=-=-=-=-=-


آرشیو وبلاگ
در راستای عشق به امام زمان (عج)
آخرین کتاب انیشتین
احادیث ماه مبارک رمضان
ماه رمضان ماه دوری از معصیت
حدیـــــــث شریـــــف معـــــــراج
خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها
جهان‌ به‌ کجا مى‌رود
آخر الزمان در فرهنگ ادیان بزرگ دنیا
ظهور(تصویر)
موعود دلهای منتظر
غریب مادر حسین (ع) غریبتر زینب (س)
سال نو بر سر سفره امام حسین علیه السلام
صلوات و تعجیل فرج در عصر پنجشنبه تا روز جمعه
بیاییم کمی خودمون باشیم
دعای امام زمان (عج) بر شیعیان
دنیا سرای نیستی
اهمّیت انتظار فـرج
حدیث انتظار
گناه بزرگ
021
شَهْرُ رَمَضانَ الَّذى اَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرآنَ هُدىً لِلنّاسِ
قل کل متربص فتربصوا...
شرح دعای ابوحمزه ثمالی به روایت آیة الله جوادی آملی
فراز هایی از دعای ابو حمزه ثمالی
روزه از نظر قرآن
مجموعه صوتی دعاهای مخصوص ماه مبارک رمضان
دستوراتی عبادی از آیت الله العظمی بهجت (ره)
روزه داری برای بیماران دیابتی چاق
روزه گرفتن عوارض بیماری ام. اس را کاهش می دهد
نقش روزه در مبارزه با چاقی
اثر روزه بر چربی های خون
توصیه های سلامتی در ماه رمضان
چرا نباید با قند مصنوعی افطار کرد ؟
اهمیت افطار با خرما
خرما؛ میوه ای مغذی و پر انرژی
توصیه های غذایی برای روزه داران
چند نمونه برنامه غذایی برای افطار و سحر
برنامه غذایی روزه داران

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-


لینکهای روزانه
آشنایی با شیطان و شیوه های انحراف [8]
فواید ورزش در ماه رمضان [3]
برو بچه های ارزشی [1]
[آرشیو(3)]

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

آی پی شما

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-




-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

عضویت در خبرنامه
 

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

آمار بازدید
بازدید کل :174747
بازدید امروز : 9

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

بازنویسی قالب :حسین حمزه لوئی
 RSS 
 


آخرالزمان اصطلاحى است در فرهنگ ادیان بزرگ دنیا، به معناى آَخرین دوران حیات بشر

و قبل از برپایى قیامت.

در فرهنگ اسلامى، آخر الزمان، هم دوران نبوت پیامبر اکرم (ص)، تا وقوع قیامت را شامل مى شود و هم دوران غیبت وظهور مهدى موعود(ع) را در دوران معاصر، عده اى از مفسران ومتفکران مسلمان از قبیل : مرحوم علامه طباطبایى، استاد شهید مرتضى مطهرى، سید قطب، محمد رشید رضا، شهید سید محمدباقر صدر و... با اتکا به آیاتى از قرآن کریم اعراف: 138، انبیاء: 105، صافات: 171 و 172 استخلاف انسان در زمین، فرمانروا شدن نیکوکاران زمین وراثت صالحان وپیروزى حق بر باطل را به رقم جولان دائمى باطل، به عنوان سرنوشت آینده بشر مطرح کرده اند و آیات وروایات مربوط به تحولات آخر الزمان را بیانگر نوعى فلسفه تاریخ مى دانند و به اعتقاد ایشان، عصر آخر الزمان عبارت است از دوران شکوفایى تکامل اجتماعى و طبیعى نوع انسان.

چنین آینده اى امرى است محتوم که مسلمانان باید انتظار آن را داشته باشند و نباید منفعل و دلسرد به حوادث واقعه بنگرند، بلکه با حالتى پر نشاط و خواهان صلاح جامعه انسانى و آگاه از تحقق اهداف تاریخى انتظار، باید سرشار از امید، آمادگى وکوشش درخور این انتظار مقدس باشند.

در چارچوب این برداشت، آخر الزمان قطعه معینى از تاریخ نوع انسان است که او باید در آن، حرکت تکاملى تدریجى خود را تا تحقق وعده الهی ادامه دهد. در حالى که درکتب علماء متقدم همچون "کمال الدین " رحمه الله الغیبه شیخ طوسی رحمه الله چنین تفسیرى از تاریخ نبوده وتحولات آخر الزمان امرى است غیر عادى که در آخرین بخش از زندگى نوع انسان واقع می گردد وبه تحولات قبلى جامعه انسانى مربوط نمى شود.

شناخت آخر الزمان یا فرجام شناسى (Eschetologie) در ادیان یهود، مسیحیت وزرتشتى نیز حائز اهمیت است. نگاهى به دردها وآلام بشر اندیشمند امروز وقربت او در زوال فطرت پاک آَدمى، چنین مى نمایاند که در میان همه خواسته هاى ضد ونقیضش، امروز یکى هست که همه در آن مشترکند همه اقوام و ملل یکصدا خواهان آزادى اند.(1)

دراحادیث بسیارى آمده است که حضرت مهدى (ع) در آخرالزمان ظاهر مى شود. پیامبراکرم (ص) بر فراز منبر فرمود: مهدى از عترت و اهل بیت من است. او درآخرالزمان ظهور می کند. (2)

ونیز فرمود: مژده باد شما را به ظهور مهدى که او در آخرالزمان به هنگام سختى روزگار وفتنه و اختلاف وعدم امنیت مى آید وخداوند به وسیله او زمین را پر از قسط و عدل مى نماید.(3)

امام باقر(ع) نیز مى فرماید: دولت ما آخرین دولت هاست.... (4)

پیامبر(ص) دست ها را بهسوی آسمان برافراشت وگفت: خداوندا برادرانم را به من بنمایان. یکى از اصحاب گفت: مگر ما برادران شما نیستیم؟ فرمود: نه، شما یاران من هستید. برادران من کسانى هستند که در آخرالزمان مى آیند و به من ندیده ایمان مى آورند. خداوند آن ها را پیش از آن که از صلب پدران به رحم مادران درآیند، با نام خود و پدرانشان به من معرفى نموده است که استقامت هر یک از اَن ها در دین خود، ازکندن خارهاى گون در شب تاریک، و به دست گرفتن آتش گداخته سخت تر است. آن ها مشعل هاى هدایت هستند که خداوند آن ها را از فتنه های تیره و تار نجات می بخشد.(5)

درباره فتن وحوادث آخرالزمان، احادیث بى شمارى از حضرت ختمى مرتبت و حضرات ائمه (ع) درکتب حدیث به ثبت رسیده است.

مجموعه هایى از آن احادیث، به صورت کتب مستقلى به نام ملاحم, الغیبة ودیگر نام ها نگاشته شده است.

روایات معصومین (ع) نشان مى دهد:

1. با سپرى شدن این دوران، بساط زندگى دنیوى برچیده و مرحله اى جدید در نظام اَفرینش آغاز مى شود.

2. آخرالزمان خود به دو مرحله کاملاً متفاوت تقسیم مى شود: دوران نخست که در آن انسان به مراحل پایانى انحطاط اخلاقی مى رسد .

دوران بعد، عصر تحقق وعده هاى الهى به پیامبران و اولیاى خدا است و با قیام مصلح جهانى آغاز مى شود. کلیات عقاید مربوط به آخرالزمان تقریباً از سوى همه فرقه هاى بزرگ اسلامى پذیرفته شده است، ولى در خصوص وابستگى این تحولات به ظهور مهدى (ع) و نیز هویت او اختلاف نظر وجود دارد.

*********************************************************

1 : نشریه موعود شماره 11 و 10ص 54.

2 : غیبة طوسی ص 111 بحارالانوار، ج 51ص 74

3 : منتخب الأثرص 171.

4 : بحارالانوار ج 52 ص 332 اثبات الهداة ج 3 ص 6 51.

5 : بحارالانوار ج 52ص 24 ا منتخب الاثرص 515 الزام الناصب ص137.

*********************************************************



نویسنده : گمنام تا لحظه ظهور » ساعت 11:57 صبح روز سه شنبه 84 اسفند 16
نظرات شما ()

اللهــم عجــل لولیــک الفــرج